Soyut sanat olarak da malum temsili olmayan sanat, reel hayattaki nesneleri yahut sahneleri tasvir etmeyen bir sanat türüdür. Bunun yerine, temsili olmayan sanat, soyut yahut nesnel olmayan bir kompozisyon kurmak için şekillerin, renklerin ve çizgilerin kullanımına odaklanır.
Pop art, 1950’lerde ve 1960’larda ortaya çıkan bir sanat türüdür. Pop art, ünlülerin, reklamların ve günlük nesnelerin görüntüleri benzer biçimde popüler imgelerin kullanımıyla karakterize edilir. Pop art sanatçıları eserlerini kurmak için çoğu zaman parlak renkler ve yürekli şekiller kullanırlar.
Pop art’ın temsili olmayan biçimlerle irtibat kurmasının birçok yolu vardır. ilk başlarda, birçok pop art sanatçısı çalışmalarında temsili olmayan biçimler kullanmıştır. Sözgelişi, Andy Warhol’un emek harcamaları çoğu zaman muayyen bir şeyi temsil etmeyi amaçlamayan bayağı şekiller ve renkler ihtiva eder. İkinci olarak, temsili olmayan biçimler pop art’ın öncüsü olarak görülebilir. Wassily Kandinsky ve Piet Mondrian benzer biçimde 20. yüzyılın erken soyut sanatçıları, nesnel olmayan kompozisyonlar yaratmak için şekiller ve renkler kullanarak deneyler yaptılar. Bu deneyler, 1950’lerde ve 1960’larda pop art’ın gelişmesinin yolunu açtı.
En son, pop art, temsili olmayan sanata bir reaksiyon olarak görülebilir. Pop art sanatçıları, sanatın tamamen soyut olması gerektiği fikrini reddetti ve bunun yerine daha geniş bir kesime ulaşabilen sanat eserleri yaratmaya çalıştı. Bunu, çalışmalarında popüler imgeler ve günlük nesneler kullanarak yaptılar.
Netice olarak, pop art ve temsili olmayan sanat, bir takım linke haiz iki ayrı sanat hareketidir. Bu linkler içinde pop art’ta temsili olmayan biçimlerin kullanması, temsili olmayan sanatın pop art üstündeki tesiri ve pop art’ın temsili olmayan sanata tepkisi yer alır.
Hususiyet | Temsili Olmayan Sanat | Pop art | Soyut Sanat | Sanat Zamanı | Görsel sanatlar |
---|---|---|---|---|---|
Tarif | Bilinebilir nesneleri tasvir etmeyen sanat | Popüler kültür öğelerini bünyesinde barındıran sanat | Reel dünyayı temsil etmeye çalışmayan sanat | Zamanla sanatın incelenmesi | Görsel zevk için yaratılan sanatın incelenmesi |
Tarih | Kübizm ve Fütürizm benzer biçimde 20. yüzyılın başlarındaki hareketlerde kökleri vardır | 1950’lerde ve 1960’larda ortaya çıktı | Kübizm ve Fütürizm benzer biçimde 20. yüzyılın başlarındaki hareketlerde kökleri vardır | İnsanlık tarihinin başlangıcından günümüze kadar sanatı inceler | Görsel zevk için yaratılan sanatı inceler |
Özellikler | Geometrik şekillerin, çizgilerin ve renklerin kullanması | Reklam ve çizgi roman benzer biçimde popüler kültürden görsellerin kullanması | Soyut şekillerin, çizgilerin ve renklerin kullanması | Bütün kültürlerden ve vakit dilimlerinden sanatın incelenmesini ihtiva eder | Fotoğraf, heykel, mimari ve öteki sanat biçimlerinin incelenmesini ihtiva eder |
Meşhur Sanatçılar | Vasili Kandinsky, Piet Mondrian, Mark Rothko | Andy Warhol, Roy Lichtenstein, Jasper Johns | Wassily Kandinsky, Piet Mondrian, Mark Rothko | Leonardo da Vinci, Michelangelo, Rembrandt | Claude Monet, Vincent van Gogh, Pablo Picasso |
Darbe | Çağıl sanatın gelişiminde büyük tesiri oldu | Popüler ve müessir bir sanat hareketi olmaya devam ediyor | Çağıl sanatın gelişiminde büyük tesiri oldu | Sanat zamanı ile alakalı kıymetli bir görüş açısı sağlar | Sanatın doğası ile alakalı kıymetli bir görüş açısı sağlar |
II. Pop Art ve Soyut Sanat
Pop Art ve Soyut Sanat, 20. yüzyılın en müessir sanat akımlarından ikisidir. Ortalama olarak bununla birlikte, 1950’lerde ve 1960’larda ortaya çıktılar ve ikisi de sanatın geleneksel kurallarına meydan okudular. Sadece, iki akım içinde birtakım temel farklar da vardır.
Pop Art, 1950’lerde Birleşik Krallık ve ABD Birleşik Devletleri’nde ortaya çıkan bir harekettir. Ünlülerin, reklamların ve günlük nesnelerin görüntüleri benzer biçimde popüler imgelerin kullanımıyla karakterize edilir. Pop Art sanatçıları çalışmalarında çoğunlukla parlak renkler ve bayağı şekiller kullandılar ve resimlerine ve heykellerine çoğunlukla kitle kültürünün öğelerini dahil ettiler.
Soyut Sanat, 20. yüzyılın başlarında Avrupa’da ortaya çıkan bir harekettir. Soyutlamaya yahut nesnelerin realist olmayan bir halde temsil edilmesine vurgu yapmasıyla karakterize edilir. Soyut sanatçılar çalışmalarında çoğunlukla geometrik şekiller ve renkler kullandılar ve resimlerinde ve heykellerinde çoğunlukla bir hareket ve enerji duygusu yaratmaya çalıştılar.
Pop Art ve Soyut Sanat çoğunlukla iki ayrı hareket olarak görülse de, ikisi içinde birtakım benzerlikler vardır. Her iki hareket de geleneksel sanat kurallarına meydan okudu ve her ikisi de çağıl dünyayla ilgili yeni bir sanat türü yaratmaya çalıştı. Ek olarak, her iki hareket de çağıl sanatın gelişimi üstünde mühim bir etkiye haiz oldu.
III. Pop Art ve Soyut Sanat Arasındaki Farklar
Pop Art ve Soyut Sanat, 20. yüzyılın en müessir sanat akımlarından ikisidir. Her iki akım da geleneksel sanat geleneklerinden koptu ve her ikisi de çağıl sanatın gelişiminde derin bir tesir yarattı. Sadece, iki akım içinde birtakım temel farklar da vardır.
Pop Art ile Soyut Sanat arasındaki en bariz farklardan biri konularıdır. Pop Art çoğu zaman reklam, çizgi roman ve tv benzer biçimde popüler kültürden imgeler tasvir eder. Öte taraftan Soyut Sanat, renk, çizgi ve biçim benzer biçimde sanatın biçimsel niteliklerini keşfetmekle daha fazlaca ilgilenir.
Pop Art ile Soyut Sanat arasındaki bir öteki ayrım da stilleridir. Pop Art çoğu zaman parlak renkleri, yürekli grafikleri ve düz yüzeyleriyle karakterize edilir. Öte taraftan Soyut Sanat yoldam olarak daha çeşitlidir ve jestsel, geometrik yahut hatta doğal eserler içerebilir.
En son, Pop Art ve Soyut Sanat’ın değişik felsefi temelleri vardır. Pop Art çoğu zaman tüketiciliğin ve popüler kültürün bir kutlaması olarak görülürken, Soyut Sanat daha fazlaca sanatçının iç dünyasını keşfetmekle ilgilenir.
Farklılıklarına karşın, Pop Art ve Soyut Sanat, çağıl sanatın gelişiminde derin bir etkiye haiz olmuştur. Her iki hareket de sanatın ne olduğu ve ne olabileceğine dair geleneksel kavramlara meydan okumuş ve her ikisi de sanatla alakalı anlatım için yeni olasılıklar açmıştır.
IV. Pop Art’ın Temel Özellikleri
Pop art, 1950’lerin ortalarında ABD Birleşik Devletleri ve Britanya’da ortaya çıkan bir görsel sanat hareketidir. Pop art, çoğu zaman reklamlardan, çizgi romanlardan ve öteki seri üretim kaynaklardan alınan popüler imgelerin kullanımıyla karakterize edilir. Pop sanatçıları çalışmalarında çoğu zaman parlak renkler, düz yüzeyler ve bayağı şekiller kullanırlardı.
Pop art’ın birtakım temel özellikleri şunlardır:
- Popüler imgelerin kullanması
- Parlak renklerin kullanması
- Düz yüzeylerin kullanması
- Bayağı şekillerin kullanması
- İroni ve gülmece kullanması
Pop art, 20. yüzyılın başlarında popüler olan geleneksel sanat biçimlerine karşı bir tepkiydi. Pop sanatçılar, sanatın ciddi ve ulu gönüllü olması gerektiği fikrini reddettiler. Her insanın erişebileceği bir sanat yaratmak istediler ve popüler imgelerin bunu yapmanın en iyi yolu olduğuna inandılar.
Pop art, çağıl sanatın gelişiminde büyük bir etkiye sahipti. Yüksek sanat ile düşük sanat arasındaki bariyerleri yıkmaya destek oldu ve kavramsal sanat ve enstalasyon sanatı benzer biçimde yeni sanat biçimlerinin ortaya çıkmasının önünü açtı.
V. Soyut Sanatın Temel Özellikleri
Soyut sanat, reel hayattaki nesneleri temsil etmeye çalışmayan bir sanat türüdür. Bunun yerine, sanatçının kendi şahsi duygularına ve fikirlerine dayanan görsel bir edinim yaratmaya odaklanır. Soyut sanat iki ana kategoriye ayrılabilir: geometrik tecrit ve lirik tecrit.
Geometrik tecrit, geometrik şekillerin ve formların kullanımıyla karakterize edilir. Bu şekiller ve formlar çoğu zaman temsili olmayan bir halde düzenlenir ve bir düzenlilik ve balans duygusu yaratır. Öte taraftan lirik tecrit, akan çizgilerin ve şekillerin kullanımıyla karakterize edilir. Bu çizgiler ve şekiller çoğu zaman bir hareket ve enerji duygusu yaratmak için kullanılır.
Soyut sanat, 20. yüzyılın başlarından beri sanat dünyasının mühim bir parçası olmuştur. En meşhur soyut sanatçılar içinde Wassily Kandinsky, Piet Mondrian ve Jackson Pollock yer verilmiştir.
VI. Meşhur Pop Sanatçıları
En meşhur Pop sanatçılarından bazıları şunlardır:
- Andy Warhol
- Roy Lihtenştayn
- Keith Haring
- Claes Oldenburg
- James Rosenquist
Bu sanatçılar, çalışmalarında popüler imgeler ve materyaller kullanmalarının yanı sıra tüketimcilik, kitle komünikasyon araçları ve meşhur kültürü benzer biçimde temaları keşfetmeleriyle tanınıyorlar.
VII. Meşhur Soyut Sanatçılar
En meşhur soyut sanatçılardan bazıları şunlardır:
- Vasiliy Kandinskiy
- Piet Mondrian
- Kazimir Maleviç
- Jackson Pollock
- Mark Rothko
- Agnes Martin
- Cy Twombly
- Barnett Newman
- Frank Stella
Bu sanatçılar, temsili olmayan formları kullanmaları, renk ve çizgiyi keşfetmeleri ve değişik malzemeler ve tekniklerle denemeleriyle tanınırlar. Emekleri, soyut sanatın gelişimi üstünde derin bir tesir yarattı ve bugün de müessir olmaya devam ediyor.
Pop Art ve Soyut Sanatın Karşılaştırılması
Pop Art ve Soyut Sanat, 20. yüzyılın en mühim ve müessir sanat akımlarından ikisidir. Çoğu zaman taban tabana zıt olarak görülseler de aslen iki akım içinde bir takım benzerlik vardır. Her iki akım da geleneksel güzellik ve temsil kavramlarını reddetmiş ve her ikisi de çağıl dünyayı yansıtan yeni sanat biçimleri yaratmaya çalışmıştır.
Sadece, Pop Art ile Soyut Sanat içinde bir takım temel ayrım da vardır. Pop Art, çoğu zaman popüler imgelerin kullanması ve tüketicilik ve kitle kültürüne odaklanmasıyla karakterize edilir. Öte taraftan Soyut Sanat, renk, çizgi ve biçim benzer biçimde sanatın biçimsel niteliklerini keşfetmekle daha çok ilgilenir.
Farklılıklarına karşın, Pop Art ve Soyut Sanat’ın her ikisi de çağıl sanatın gelişimi üstünde derin bir etkiye haiz olmuştur. Her iki hareket de sanatla alakalı anlatım için yeni olasılıklar açmış ve her ikisi de sanatın ne olduğu ve ne olabileceğine dair geleneksel kavramlara meydan okumaya destek olmuştur.
Pop Art ve soyut sanat, 20. yüzyılın en mühim ve müessir sanat akımlarından ikisidir. Çoğu zaman birbirlerinden değişik olarak görülseler de, bu iki akım içinde bir takım benzerlik de vardır. Her iki akım da gerçekçiliğe olan geleneksel odaklanmayı reddetti ve bunun yerine daha deneysel ve temsili olmayan biçimleri benimsedi. Ek olarak ikisi de statükoya meydan okudu ve yeni bir sanatla alakalı anlatım periyodunun başlamasına destek oldu.
Benzerliklerine karşın, Pop Art ve soyut sanat sonucunda iki fazlaca değişik harekettir. Pop Art, popüler kültür ve kitle komünikasyon araçlarının temsiliyle daha çok ilgilenirken, soyut sanat daha fazlaca şekil ve rengin anlatım potansiyelini keşfetmekle ilgilenir. Netice olarak, Pop Art daha geniş bir kitle için daha erişilebilir ve entresan olma eğilimindeyken, soyut sanat daha zorlayıcı ve yabancılaştırıcı olabilir.
Netice olarak, Pop Art’ın soyut sanatın bir biçimi olup olmadığı sorusu bir görüş meselesidir. Probleminin her iki tarafında da ne olursa olsun kuvvetli argümanlar vardır. Sadece, hem Pop Art’ın bununla birlikte soyut sanatın kendi başlarına mühim ve müessir hareketler bulunduğunu anımsamak önemlidir.
S: Pop Art ile Soyut Sanat arasındaki ayrım nelerdir?
A: Pop Art, 1950’lerin ortalarında Britanya ve ABD Birleşik Devletleri’nde ortaya çıkan bir görsel sanat hareketidir. Çoğu zaman reklamlardan ve kitle komünikasyon araçlarından gelen popüler imgelerin kullanması ve parlak, yürekli renkler ve düz, grafik şekillerin kullanımıyla karakterize edilir. Soyut Sanat, reel hayattaki nesneleri temsil etmeye çalışmayan bir sanat türüdür. Bunun yerine, tamamen soyut bir görsel edinim yaratmak için şekiller, renkler ve çizgiler kullanır.
S: Pop Art’ın temel özellikleri nedir?
A: Pop Art’ın birtakım temel özellikleri şunlardır:
* Çoğu zaman reklam ve kitle komünikasyon araçlarından gelen popüler imgelerin kullanması
* Parlak, yürekli renklerin ve düz, grafik şekillerin kullanması
* Gündelik ve bayağı olana odaklanma
* Gülmece duygusu ve saygısızlık
S: Soyut Sanatın birtakım temel özellikleri nedir?
A: Soyut Sanatın birtakım temel özellikleri şunlardır:
* Tamamen soyut bir görsel edinim yaratmak için şekillerin, renklerin ve çizgilerin kullanması
* Sanatın anlatım edici ve romantik niteliklerine odaklanma
* Geleneksel Batı güzellik ve temsil anlayışlarının reddedilmesi
* Gizem ve belirsizlik duygusu
0 Yorum